De visie

Allereerst zou het toch geweldig zijn om een georganiseerde toertocht te kunnen organiseren in en door het prachtige gebied van het Oldambtmeer. Je zou er maximaal (met twee kluunplaatsen) een ronde van 28 kilometer kunnen maken. Dit is uniek in de provincie Groningen. Als het, om wat voor reden dan ook niet zou lukken om het hele traject te kunnen schaatsen, dan kun je ook kleinere/kortere lussen maken. We hebben de intentie om te gaan werken met een zogenaamde drietrapsraket.

De eerste trap is het organiseren van een toertocht. Door dit de eerste keer te organiseren krijgen we met elkaar vaardigheid in het organiseren van dit evenement. Hierdoor komt er naamsbekendheid voor het gebied, maar uiteraard ook voor de toertocht. Hiermee proberen we het visitekaartje af te geven. Ook kunnen we dan gaan zorgdragen dat we de financiële paragraaf op orde gaan krijgen.

De tweede trap is, naast het organiseren van de “Oldambtmeer Toertocht”, het organiseren van een marathon voor licentiehouders van de KNSB. Hiervoor is er minder ijs nodig, omdat de marathon een ronde nodig heeft tussen de 3 en 6 kilometer. Qua parcours is dit te behappen, maar dit vergt wel meer organisatie als het gaat om het verkeerscirculatieplan en de te verwachten toeloop van toeschouwers en deelnemers.

De derde trap is, naast het organiseren van de “Oldambtmeer Toertocht”, het organiseren van de NK Marathon op natuurijs. Op het moment dat we de eerste twee trappen al eens georganiseerd hebben, dan zijn we er klaar voor als organisatie om een NK Marathon op het Oldambtmeer te gaan organiseren. Hiervoor is ook een ronde nodig tussen de 3 en 6 kilometer. Dit vergt nog meer organisatie, omdat de KNSB, KPN en NOS hier zwaardere eisen aan stellen. Ook moet je dan als organisatie nog meer gaan organiseren qua randgebeuren, zoals toeloop van toeschouwers, media, veiligheid, etc, etc.